nuffnang ads

Tuesday 17 January 2012

keria dan cek mek molek


 Disebabkan periksa aku telah menangguhkan proses mengupdate resepi ni.Resepi ni best sangat sebab keria dan cek mek molek tu jadi comel sangat.Pertama kali aku buat benda ni jadi lawa.Haha.Kalau nak buat keria gula letak luar,kalau nak buat cek mek molek gula letak dalam.Senangkan.Kejap je dapat dua benda.Dan rasa sangat-sangat ubi dia.Tak lah rasa tepung semata.

Bahan-bahan:

1/2kilo ubi keledek (atau aku panggil ubi stela)
120 gram tepung gandum
1 sudu besar tepung ubi kayu
Secubit garam

Cara-caranya:

1)Kalau aku, aku buang dulu kulit ubi tu baru rebus.Lepas tu potong sebesar 3inci x 1.5 inci setiap ubi tu.Takyah la ukur hentam saja nanti nak lenyek juga.Aku kan pemalas haruslah potong kecil-kecil agar cepat masak.

2)Kemudian rebus ubi tu sehingga masak.Lepas tu sejatkan dan simpan dalam peti sejuk.Sebab ubi kat sini sangat lah berair dan lembik.Ada je membe-membe cadangkan guna ubi bakar baru kurang air.Sebab aku malas nak p cari ubi bakar aku pun rebus jelah.Musim sejuk ni arab jual ubi bakar panas-panas.Sedap sangat.

Lagi satu,ubi keledek ni ada dua jenis,yang warna oren dengan warna kuning.Kalau yang warna oren tu manis dan lembik.Kalau yang warna kuning tu kurang manis dan agak tak berair.Aku campur je dua-dua.Kebetulan aku beli dia campur-campur.Kalau guna yang oren tu kena tambah tepung gandum sikit lagi kot.

3)Lepas tu lenyek ubi tu sampai hancur.Kemudian masukkan tepung gandum,tepung ubi kayu dan garam.Gaul rata.

Untuk keria:bulat kan,lepas tu leperkan,dan buat lubang ditengah.Boleh digoreng sehingga kekuningan dan angkat.

Untuk cek mek molek:Bulatkan,leperkan kemudian letak setengah sudu kecil gula dan buat bentuk bujur.



Bahan-bahan air gula untuk keria:

Bergantung kepada tahap kegemaran terhadap gula.Panaskan gula dengan air sehingga bertali kemudian masukkan keria dan gaul sehingga gula tadi berketul-ketul.



Dah siap.

No comments:

Post a Comment