nuffnang ads

Sunday 22 January 2012

kek lumut

Seperti yang dijanjikan,hari ni aku nak kasi resepi kek lumut.



Bahan-bahannya:

1 cawan tepung gandum diayak
1 cawan horlicks diayak
200 gram butter tanpa garam(Resepi asal 250 gram butter,sebab aku nak jimat jadi aku guna 200 gram dengan ugutan nak pakai minyak dekat makcik Mar sebab sayang butter aku.Haha..Ingat Mar, sponser butter.Kahkah)
1/2 cawan gula halus (Resepi asal 3/4 cawan.Kalau suka manis boleh lebihkan.Aku kurangkan gula sebab aku guna horlicks 3 in 1.Huhu.Habis aku punya stok.)
4 biji telur
4 sudu kaya
1/5 cawan susu pekat (Resepi asal 1/4 cawan susu pekat)
1 paket esen vanilla (Baru teringat lupa nak masukkan semalam)
Pewarna hijau

Cara-caranya:

1)Putarkan butter dengan gula sehingga menjadi berkrim.(Aku potong kecil-kecil batter tu sebelum putarkan sebab baru keluar dari peti ais)
2)Masukkan telur dan putar sehingga kembang.
3)Masukkan susu pekat dan kaya dan putarkan.
4)Masukkan tepung gandum dan horlicks.
5)Dan akhir sekali masukkan esen vanilla dan pewarna.
6)Masukkan dalam loyang dan kukus lebih kurang selama 2 jam.


Tragedi gila aku kukus kek ni semalam.Tiba-tiba je pewarna hijau aku hilang.Huhu.Aku campurkan pewarna merah dengan biru untuk menghasilkan ungu.Tiba-tiba bila kukus jadi warna hijau cam gambar tu.Terkejut aku.Magik apa kek ni.Haha.Memang sebijik macam lumut ok.

Kek aku ni dah cukup manis dah.Kalau korang tambah manis lagi tak tahulah.Dan aku akan tuntut butter aku dengan makcik Mar.Haha.Ni pun makcik mar suruh buat lagi sekali kek ni,tapi apakan daya kaya dah habis ye.Stok dari Malaysia tu.

Nak lebih cantik kena pakai bekas macam ni

Gambar ehsan google

Siapa nak belikan aku bekas ni?Haha.Boleh aku tambah koleksi

Ada orang nak belikan aku cutter ni tapi aku kesian nak pau dia aku cakap tak payahlah.Huhu.Sekarang?MENYESAL.Hakhak.

No comments:

Post a Comment