nuffnang ads

Monday 23 January 2012

Hukum pelaburan emas

Ada kawan tanya aku apa hukum pelaburan emas.Haha.Macam aku ni pakarkan.Jadi sebagai orang tidak tahu haruslah bertanya agar tak jadi penyebar ajaran sesat.Kita membantu apa yang termampu.

Soalan:Apakah hukum pelaburan emas?


Untuk menjawab haruslah aku bertanya yang pakar.Untuk bertanya kenalah tahu secara terperinci bentuk pelaburan tu dan pelaburan yang macam mana.

Kawan aku cakap pelaburan dia macam saham kot.Kita tak kan dapat emas tu,cuma kita melabur je.Bila harga tinggi kita jual lepas tu kita akan dapat untung.Almaklumlah harga emas berbeza hari-hari kot.

Contoh:Harga emas pada 21 Januari 2012

Harga emas pada 24 Januari 2012

Ni harga aku banding ni harga dinar.Kesimpulannya harga dia memang naik setiap hari kan.(Kenapa masa aku beli hari tu mahal.Asal aku ada dekat mesir je harga emas jatuh,bila aku balik malaysia je harga naik.Dengki eyy???)

Jadi sesi minta pencerahan:


Soalan aku:
as salam.Nak tanya kalau abg XXXXX tak keberatan menjawab.kalau kita terlibat dengan investment emas macam mana hukum dia?kita hanya beli emas pada teorinya dan tak dapat pun barangnya.kira akad dia macam mana?apa hukum jual beli macam tu?dan apa hukum investment ni.dibolehkan atau ada keraguan?Maaf dah tak tahu nak tanya siapa.mohon pencerahan.tq

Jawapan pencerahan:
wsalam wbt.pelaburan syarikat mana yang enti sedang kaji sekarang?

(Aku tengah kaji pelaburan emas?Haha.Kayanya aku.Hakhak.Aku tengah kaji pelaburan hartanah sekarang.Terpengaruh dengan abang ensem dan sekutu-sekutunya.Huhu)


Soalan aku:
bukan saya.kawan.saya tak pasti syarikat mana.tapi mcm broker emas.(Nama syarikat dirahsiakan)


Jawapan pencerahan:
Sekarang ni banyak syarikat yang tawarkan pelaburan-pelaburan emas,pelaburan di lombong emas dan akaun-akaun emas maya.International company pun banyak dah buka peluang untuk investment,begitu juga dengan bank-bank di malaysia seperti maybank cimb dll.pada asas utk kefahaman tentang emas ni satu ja kita bayar,kita dapat emas selain dari tu tidak dibolehkan apatah lagi kalau pelaburan2 maya(hatta bank sekalipun) atau syarikat2 lombong emas yg kebanyakannya SCAM(tipu) seperti Virgin Gold mine company,dll.kita bayar untuk emas,maka kita wajib dapat emas secara fizikal.

rukun jual beli ada penjual,barang yang dijual,pembeli,nilai tukaran(duit atau lain2 yang sewaktu) dan akad

kalau beli emas,tapi emas tak ada rukun dah tak sempurna,maka hukumnya tak ada jual beli/haram jual beli tersebut


ana terangkan apa yang ana tahu,kalau yang tak ana tahu,ana tanyakan pada yang lebih tau insyaAllah.

cuba elakkan diri dari pelaburan yg belum jelas ni:).

-TAMAT-

Ok,terima kasih kepada senior yang memberi penerangan.Dah lah aku kacau dia pagi-pagi buta kot.Ke malam-malam kelabu.Haha.Aku copy paste setiap jawapan senior tanpa edit ye.Jadi segala singkatan yang digunakan harap dimaafkan.Huhu.

Jadi begitulah penerangan sedikit sebanyak.Kalau anda mempunyai persoalan,aku cuba membantu dengan bertanya pada yang pakar.

Dalam keghairahan kita mengejar harta kekayaan dunia,janganlah melibatkan diri dengan riba dan perkara-perkara syubhat.Carilah keberkatan dalam kehidupan.Rezeki Allah itu luas.



Hadis Keenam belas :


ZAMAN DI MANA ORANG TIDAK PEDULIKAN DARI MANA MENDAPATKAN HARTA
H.R. NASAK (nun..sim..alif.hamzah)


Di zaman sekarang ini merupakan zaman ketandusan rohani dan zaman materialisme, segala sesuatu adalah bernilai dengan nilai harta. Manusia cakar-mencakar untuk memperolehi sebanyak mungkin kekayaan. mereka tidak memperdulikan dari mana datangnya harta yang diperolehi, apakah dari sumber yang halal atau dari sumber yang haram. Yang penting, harta dapat dikumpulkan sebanyak-banyaknya untuk memenuhi kehendak nafsu atau pun untuk melayan kehendak isteri atau anak-anak mereka.


Hadis Ketujuh belas :


HARTA RIBA WUJUD DI MERATA TEMPAT
H.R. IBNU MAJAH



Hadis sabdaan Rasulullah SAW ini sangat jelas di hadapan mata kita pada hari ini.Boleh dikatakan 9 dari 10 orang dari kita terlibat dengan riba.Pinjaman pelajaran,pinjaman kereta,pinjaman kahwin dan pelbagai lagi.Allah.Allah.Sungguh dunia menghampiri akhir zaman.


3 comments:

  1. Assalam...
    Salam ziarah dari Teratak Usang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam.salam perkenalan.salam silaturrahim..terima kasih menjenguk kipas koyak.

      Delete
  2. Hukum menyimpan emas ini sungguh jelas...ada diulas di sirikegagalanemas.wordpress.com. Ianya dilarang untuk disimpan menurut surah At Taubah 34-35.

    ReplyDelete