nuffnang ads

Sunday 12 February 2012

Red Velvet

Semalam bangun-bangun tidur pukul 2 pagi,terus tangan capai tepung,mixer,dan yang sewaktu dengannya.Sebenarnya dah janji dekat diri sendiri,tak nak buat kek dah sampai habis exam final.Tapi masa dalam kelas kelmarin,tiba-tiba je tersebut 'Balik nanti nak buat kek red velvet laa'.Huhu.Apa berhantu sangat ni..


Pukul 3.30 pagi dah siap masak.Dengan semangat aku buat topping TAPI mereka mensabotaj aku.Tiba-tiba mereka jadi berbiji-biji.Keluar air susu entah dari celah mana.Aishh aku pun dengan keFRUSTan yang amat sangat,apa lagi cari bantal dan selimut tidur.Selamat satu malam aku dari menghadap buku.

Bangun pagi-pagi pukul 9,capai whipping cream,cream cheese dengan timbang gula dan butter terus kepuk-kepuk.TING jadi.Cun pula tu.Hasil kegilaan aku terhadap idea berhantu ni,selamat dua kuliah aku ponteng.Sedangkan aku dah siap pakai baju kot.Tiba-tiba p capai segala macam benda tak berkaitan.Huhu.

Tamat merepek.

Bahan-bahan kek:

1 1/4 cawan tepung gandum
1/2 sudu besar baking powder
1/2 sudu kecil garam
60 gram unsalted butter
1 biji telur
1/2 cawan susu segar + 1 sudu air perahan lemon (resepi asal menggunakan butter milk)
3/4 cawan gula halus
1 sudu besar cuka makan
1 sudu sodium bicarbonate 
1 sudu besar pewarna merah
1 sudu besar serbuk koko

Cara-caranya:
  • Ayak tepung,garam dan baking powder.
  • Campurkan 1 sudu serbuk koko dan 1 sudu pewarna merah.Tambah sedikit air sehingga menjadi pes.
  • Campurkan 1 sudu sodium bicarbonate dengan 1 sudu cuka makan.(Aku pakai baking powder je sebab aku tak ada sodium bicarbonate?Boleh ke??)

Langkah pertama:
  1. Putar butter dengan gula sehingga kembang.
  2. Masukkan telur dan putar lagi sehingga sebati.
  3. Masukkan bahan-bahan yang telah diayak berselang seli dengan susu segar.
  4. Masukkan campuran serbuk koko dengan pewarna merah,dan campuran sodium bicarbonate dengan cuka.
  5. Putar bahan-bahan sehingga sebati.
  6. Masukkan dalam loyang dan bakar selama 50 minit.


Bahan-bahan topping:

100 gram cream cheese (Resepi asal 125 gram)
1/2 cawan whipping cream
80 gram gula halus (Resepi asal 120 gram)
50 gram unsalted butter

Cara-caranya:
  1. Putarkan whipping cream sehingga kembang.
  2. Dalam bekas lain,putarkan gula,cream cheese dan butter sehingga sebati.
  3. Tuangkan gula,butter dan cream cheese yang telah sebati ke dalam bekas whipping cream.
  4. Kacau perlahan-lahan.Jangan putar menggunakan mixer.Nanti dia akan berketul-ketul dan korang akan rasa nak campak kek ke bawah rumah.Huhu.
  5. Dan mulakan sesi berkarya.



No comments:

Post a Comment