nuffnang ads

Thursday, 9 February 2012

Tanda-tanda awal anda sakit jiwa

Petanda-petanda korang ada masalah jiwa.Sila jumpa pakar sakit jiwa sebelum terlambat.Tak pun jumpa aku je.Mari nak tolong buat diagnosis.Haha.Buangkan pandangan negatif kepada mereka yang mempunyai masalah jiwa.Berlambak membe-membe aku pelajar perubatan mendapatkan khidmat psychiatrist.Tapi mereka tidak gila.Dan bakal doktor juga.Huhu.



1)Mempunyai pemikiran yang pelik dan idea yang ganjil.

2)Kemurungan yang lama dan ketidakstabilan emosi (extreme high or low mood)

3)Mempunyai kebimbangan melampau,syak wasangka dan sering menyalahkan orang lain.

4)Mengasingkan diri,tidak mempunya kawan dan sangat mementingkan diri.

5)Menafikan kewujudan masalah (merasa diri ok tapi tidak) dan menolak keras pertolongan.

6)Sering mengadu sakit-sakit badan tanpa sebab,perubahan waktu tidur dan diet.

7)Kemarahan dan permusuhan yang tidak wajar dengan situasi.(emo tak bertempat)

8)Khayalan dan delusi.

9)Penyalah gunaan dadah.

10)Tidak dapat menyesuaikan diri dengan rutin harian dan tekanan seperti di tempat kerja,sekolah dan keperluan peribadi.


Aku tengah baca buku mental health ni.Baru habis satu bab.Ada 9 bab lagi.Berusaha!!


17 comments:

  1. aku mempunyai semua tanda-tanda yg ko maksudkan...tiada org dapat tolong aku...

    ReplyDelete
  2. ada banyak yang terpendam...tp aku konfius mana satu yang aku pendamkan...berkongsi dgn sahabat handaipun masih mngecewakan aku...aku terasa terabai, bodoh, dipermainkan, dipijak2, dibenci...dan yg paling ketara aku rasa smua org sedang mnghina aku...malahan aku sndiri rasa aku ni mmg layak dihina kuuttt...ntah lerr....bosannnnnnnnn...bengangggggg... aku xdpt tenangkan hati aku ni...membuak-buak...buak...buak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. baliklah dan bergantunglah kepada pencipta.Dia yang tidak pernah jemu mendengar luahan hambaNya.Dia yang memberikan ketenangan dalam hati.Bergantunglah dan berharaplah kepada yang tidak mengharapkan apa2 dari kita.insyaAllah..Semuanya akan ok.Tidak Allah duga hambanya apa yang mereka tidak mampu..

      Delete
  3. Aku rase benda yang sama now... :(

    ReplyDelete
  4. Aku baru pas bertekak ngan mak aku...aku slalu tinggikan suara ngan kedua orng tuaku....hati rase sgt bersalah tp time ckp mmg xingat dunia...aku rase perasaan marah aku xdpt nak dibendung....aku menangis now..xde siapa dpt tlg wlaupun aku byk kawan...aku terpikir..aku akan jadi gila?? Aku xbrape pandai handle stress....n semakin lama aku tase semakin truk....

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua benda tjadi ada sebab dan akibat...ambil masa..renung balik..mana silapnya kita...

      Delete
  5. Ya Allah...tolonglah aku!!!!!!

    ReplyDelete
  6. Same la.. Tekanan emosi.. Apabila trpaksa berfikir lebih dri tahap fikiran kita.. Now rs mcm murung.. N telinga mcm dgr bunyi2 angin.. X slesa.. Tido 4jam je.. X lena tido.. Dri gemok jdi kurus..mcm org sakit.. Hurmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bjumpalah dgn org yg pakar...banyakkan solat sunat dan mngaji..hati akan tenang...

      Delete
  7. betol ke boleh buat diognosis? through email je boleh tak. srius tanya ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya bukanlah org yg pkr..sekadar bkongsi ilmu shaja...

      Delete
  8. jumpala pakar psikitri kat hospital ,just Rm5 untk 1 sesi.

    ReplyDelete
  9. Rasa mcm sakit jiwa....solat dh buat...tp hati tetap tak tenang...YaAllah selamatkn hambamu ini... jgn pisahkn aku dn anak isteriku....

    ReplyDelete
  10. Please..help me

    ReplyDelete
  11. solat, posa, jaga makanan bkn snang nk jadi gila.... gila-gila bole le kut jgn dilayan perasaan.... sekelililng tu hanya msalah je bkn jadi melekat salah satu organ kita... kuat kan hati Allah xpnah jauh dari kita tapi kita sebaliknya....

    ReplyDelete
  12. Sy mngalami semua di atas kecuali dadah, Sy xknl siapa dri sy sbnarnye.. N sy Sgt trtekan tanpa sy x thu ap mslh n puncanya.. Sbb itu sy gemar mnyndiri n mghbiskn masa lapang dgn melukis. Stiap kali Kwn2 sy mliht lukisan sy mesti mereka mengatakan ia Sgt misteri n mnakutkn tp bg sy ia cuma lukisan biasa.. Sy xfhm dgn mnusia skeliling sy ni.

    ReplyDelete