nuffnang ads

Saturday 31 December 2011

makan dan gemuk

Semalam aku buat sura lagi.LAGI???Aaahh lagi sebab ada permintaan dan dah janji nak buat.Kata orang janji kena ditepati.Penat ok buat benda alah ni.

Nah ambil ni 5 bekas.Makan sampai terbelahak.Huhu....

Sepanjang 5 tahun duk sini ni kali ke dua aku makan sura.Sekali dulu masa tahun satu kot.Ada orang kasi sura daging unta.Haha.Sampai aku dah lupa rasa sura macam mana.Ni buat pun aku hentam je ada rasa rempah sikit kira jalan laa.......Nama pun pakai rempah gulai.Kahkah....

Ngidam nak makan laksam?Minta zura buatkan ye...Umm nyam nyam.....(Keuntungan kalau kasi makanan dekat orang kasi bekas,nanti dapat balik bekas berisi.Hehe)

Ni apa?Ni sura orang jawa.Oppsss...Bukan sura orang utara ehh?Kan kan kan.Tapi yang buat ni orang jawa.Aku rasa sura ni macam cocktail melayu je.Haha.....Terima kasih Ogy.

Tahukah anda?Cocktail adalah minuman yang bercampur alkohol yang mengandungi dua atau lebih bahan (yang salah satu bahannya adalah spirit).Apakah itu spirit?Spirit adalah alkohol yang mengandungi ethanol yang dihasilkan dengan proses kondensasi.(Tetiba rindu dekat cikgu fizik.Huhu...)
Cocktail pada asalnya adalah campuran spirit,gula,air dan bitters.Apakah itu bitters?Ia adalah alkohol yang berperisa herba.Tapi cocktail sekarang ada macam-macam campuran.Ada yang dicampur soda,ada juga yang campur jus buah-buahan.Ada yang tambah susu,tambah madu,krim dan herba.

Keje saya makan dan makan.Lepas tu bising saya gemuk dan comel.Lalala......

No comments:

Post a Comment