nuffnang ads

Monday 5 December 2011

puasa 9&10 muharram

Gambar ehsan google


Di antara ibadat puasa yang disunatkan kepada umat Islam ialah berpuasa pada 9 dan 10 Muharram. Ini kerana tarikh 10 Muharram (atau dinamakan hari ‘asyura yang bermaksud sepuluh) mempunyai nilai sejarahnya yang tersendiri di dalam sejarah manusia khususnya umat Islam. Manakala disunatkan juga berpuasa pada 9 Muharram sebagai mukhalafah (membezakan) di antara kaum Yahudi yang turut berpuasa pada 10 Muharram.(isnin n selasa mnggu ini)

barang siapa yg berpuasa besok pada 9 dan 10 Muharram (isnin dan selasa maka pahalanya sama dgn 
2 tahun ibadah.) Sedangkan bagi yang mengingatkan dapat pahala 80 tahun ibadah.


Kat mesir ni 9 dan 10 muharram jatuh pada 4 dan 5 disember.Maknanya dah lepas lah.Dan baru tadi aku berbuka puasa sorang-sorang dekat rumah.Siap ponteng kelas lagi.Huahua...


Gambar ehsan google

Dengan niat tak nak update blog panjang-panjang malam ni.Jadi esok-esok jelah aku letak resepi nasi biryani rekaan aku.Huhuhu...


Nasi biryani suka hati aku dengan ayam goreng rempah tunggang langgang.Apa macam nama?Sedap tak?
Huhu.Belum cuba belum tahu.Sudah cuba kompem rasa nak buang penimbang lepas tu.Kan Mar kan..


Dengan kuih cek mek molek atau nama singkatannya CMM hasil kerja tangan dan kaki makcik Ogy.Tang kayu ogy.Esok bawak bubur asyura plak ye.

Ohh aku nak buat asyura juga stail kampung aku.Kena roger madam besar kat rumah ni.Berharap esok pagi bangun awal untuk telefon kampung halaman bagi menuntut ilmu jarak jauh.

Angah,kenapa kau demam ehh?Membuatkan orang bimbang je.Winter tahun lepas along dah berleter suruh makan vitamin C.Eii degil tak nak dengar cakap.Tu along telefon.Kalau tak memang tak tahulah.Sila jaga diri sendiri sebelum ada orang menjaga anda..Haha..

Mama,Angah cakap dia nak tukar course nak jadi arkitek plak sama macam Tia.Kasi pelangkong 10 kali mama dekat angah tu.Huhuhu...Gatai noooo....

Ok semua gambar-gambar dalam blog aku ni adalah hasil dari gaya tak kreatif mana Mar.Dia sound aku suruh kasi kredit sikt kat dia.Ingat nak kredit vodafone tadi..Hahaha...

No comments:

Post a Comment