nuffnang ads

Sunday 27 May 2012

Sayur lemak tauge

Hari itu saya dapat tauge?Ke taugeh?Kalau aku,aku panggil dia CAMBOH..Huhu...

Teringat zaman sekolah masa darjah dua,cikgu suruh lukis gambar sayur kegemaran.Lukis gambar petola.Tulis nama dia TENEI...Huahua...Aku tak tahu pun orang panggil petola.Haha.Tenei pun tenei laa....

Bahan-bahannya:

Tauge yang dah dibuang ekornya
2 labu bawang merah kisar
1 biji bawang putih kisar
1 biji lada hidup
1 biji ubi keledek dipotong kecil (tak masukkan pun.Malas nak p pasar)
1 ekor ikan kembong yang telah direbus dan dibuang tulang dan kemudiannya dikisar
Keropok keping
Santan ataupun susu (aku guna susu.Santan kekurangan stok)
Garam gula
Photobucket
Cara-caranya:

  • Masukkan air sedikit ke dalam periuk.
  • Masukkan bawang kisar,tauge,lada yang telah dipotong dan ikan yang telah dikisar
  • Kemudian masukkan santan dan juga keropok keping.
  • Tambah garam dan gula.Bila keropok dah agak-agak kembang (waa jangan kembang sgt.Tak sedap).Tutup api.Dan siap.

No comments:

Post a Comment